Lost in Istanbul? |
11.9.
Huonosti nukutun yön jälkeen se vihdoin alkoi – matka
Batumiin, ”petolintujen valtaväylille”. Stressiä ja murehtimista riitti kahden
välietapin välillä, mutta salakavalasti löysin itseni Istanbulin liikennehelvetistä
ja ahtaasta pitkänmatkan bussista. Bosporinsalmea ylittäessä (ja pari kertaa
myöhemminkin) ehdin miettiä, että mitä hemmettiä sitä olenkaan tekemässä.
Anekdootteja mahtui ensimmäiseen päivään riittävästi, ensimmäisistä eliksistä
Istanbulin liikennekulttuurin piirteisiin.
- Reissun eka sykähdyttävä havis pamahti hieman yllättäen
Frankfurtin lentokentällä. Nokivaris on viimein kuitattu!
- Seuraava tajunnanköyrij' oli edellistä kähmympi. Istanbulin sivukujilla
pakoon lentänyt kyyhky meni vielä hämärästä ja pienestä pulusta, mutta 50 metrin päässä
bussiasemasta oli pakko pysähtyä pari metriä yläpuolella kyykkivään lintuun.
”Oijjuma, palmukyyhky!” Hymy
korvissa eteenpäin
- Istanbul oli täynnä alppikiitäjiä. Laskin reilut 200 lintua
bussimatkan ensimmäisten tuntien aikana, linnut hiipuivat valon myötä ja
varmasti näitä pieniä ohjuksia olisi näkynyt lisää, jos dösä olisi startannut
pari tuntia aikaisemmin. Turkinkyyhkyt sen sijaan olivat täysin kateissa, vain
yhden onnistuin näkemään.
- Istanbul on aivan helvetin suuri, mutta myös kiehtova
kaupunki. Kaupunkimaiseman moskeijat ja kumpuileva maasto ehti jo hieman
houkuttelemaan kaupunkilomalle, mutta löytyy niitä hylkiviä puoliakin. Vai mitä
sanoisitte seuraavista huomioista:
*
Takseissa on turvavöiden korvikkeena vain hihnat. Ei lukitusta.
*
Liikenne muistuttaa muutenkin järjestelmällistä kaaosta. A fight for survival.
* Liftari keskellä ruuhkaista
moottoritietä oli myös melko eksoottista. Siis ihan siinä kolmikaistaisen tien
keskimmäisellä kaistalla. Ihan siinä keskellä kaistaa.
*
Bussi kaahaa hälytysajossa olevan poliisiauton ohi. Hah!
Mutta ihmiset ovat todella ystävällisiä. Matkaeväistä ei
itse tarvinnut juuri murehtia tai taukopaikoilla kysellä teen perään. Kuka
viittoi milloin minnekin liittymään seuraan, kyselemään minne miehellä on matka
(jos sattui englantia puhumaan) ja mistä maailmankolkasta sitä ollaankaan.
Siinähän tulee tällaiselle jurolle suomalaisellekin sosiaalinen olo!
Istanbulin kaunista kaupunkikuvaa:
Bosporin yli Aasiaan! |
12.9.
Heräsin kohmeisena muutaman tunnin päässä Trabzonista. Vähän
vettä ja illalla ostettuja omenia koneeseen, niin mies virkoaa staijauskuntoon.
Mustameri tervehti kirkkaana ja biodiversiteettiä huokuen. Istuin meren
puolella, joten mantereisempi petostaiji jäi vähemmälle. Vaan riitti
rannoillakin elämää. Lokkiparvista nyt ei ehtinyt kummoisempia lajeja poimia
(etelänharmaalokki valtalajina), mutta haikaraparvet saattoivat olla hyvin
yllätyksellisiä. Haikaroita näkyi siellä täällä suistoilla ja rantakivillä,
mutta muuttoliikehdintä oli huomattavaa. Jo ensimmäisestä parvesta erottui yksi
pienempi ja hoikempi Ardea – oisko
ruskohaikara, totesin epäuskoisesti, eihän sitä tärisevästä bussista turhia
erottanut. Mutta kun seuraavista parvista löytyi muutama vastaava ja selvästi
ruskeansävyinen haikara lisää, niin pakkohan niitä oli ylös kirjata.
Parhaimmillaan yhdestä kuudenkymmenen haikaran parvesta erottui nelisenkymmentä
ruskohaikaraa! Aamun saldo lähemmäs sata lintua. Myös Ardea sp päätyi vihkoon
relevanttina, mutta harvinaisena merkintänä. Niitä parvia meni paljon, osa
hyvinkin kaukaa. Silkki- sekä jalohaikaroita näkyi myös siellä täällä.
Batumin lähestyessä jännitys tiivistyi. Georgian rajan
passi- ja matkatavaraprotokolla oli ennakkovaroitusten mukaan aikaa vievää,
vaan muodollisuuksien jälkeen se katse kummasti kääntyi ylös kukkuloille. Ja
siellähän niitä meni, petolintuja toisensa perään. Muutaman kymmenen
mehiläishaukan joukosta erottui jokunen varpus- ja haarahaukka, sekä
ensimmäiset vaaleat pikkukotkat! Hienoa huomata, että tuossa oikeasti menee
kauan odotettu, uusi ja helposti tunnistettava elis! Elishuumaa jatkoi
kukkuloiden välillä lennellyt sininärhi
, toiveissa oli että näitä kavereita näkyisi vielä lisääkin.
Rajalta lähdön jälkeen asiat taas eivät menneet ihan
putkeen. Bussi jätti orvon karvanaaman muutaman sadan metrin päähän Batumin
bussiasemalta – missä minun siis piti tavata isäntäperheen edustaja ja kyyti
pelipaikoille Sakhalvashon kylään. Pari taksikuskia pysäytti ylikuormitetun
ulkomaalaisen ja kyselivät kyydin tarvetta. Sitten alkoi soittorumba, eihän
sitä auttanut taksia napata kun oli sovittu kyyti vastassa. BRC:n
yhteyshenkilön avulla ja paikallisten koordinoimana löysin kuin löysinkin
isäntäperheen edustajan. Pikkubussin kyytiin hypätessäni olo oli äärimmäisen
helpottunut, ensimmäistä kertaa pariin päivään.
Äärimmäisen mukavaan istäntäperheeseen tutustumisen, lounaan
ja ensimmäisten vodkashottien jälkeen läksin BRC:n residenssiin tapaamaan
projektin koordinaattoreita, muita laskijoita sekä kohtalotoveriani Kallea.
Omalta osaltani kuvailisin jälleennäkemisen riemua suunnattomaksi. Olo oli
samaan aikaan hyperaktiivinen, väsynyt, toiveikas ja pelokas. Sitten lokakuussa
ehtisi murehtimaan, miten sitä pääseekään takaisin Suomeen. Mutta huomenna se
petostaiji viimein alkaa!
Maisemaa Sakhalvashon kylästä pohjoiseen. |
Noh! Puhetta nyt, kakomatta seuraava ulos. Mistään ei ole kotoisin näin mateleva julkaisutahti, kun lukijakunta elää jännityksessä. Pereäkään ole mainittu kuukauteen.
VastaaPoistat. Itä-Timo
Ah, täällä suorastaan huudetaan uusien päivitysten perään. Maestro kiittää ja vastaa: malttia, pyydän!
PoistaHelsingin, gradun ja Batumin kuva-arkiston pyörteissä ei ihmeisiin pysty, saati Haliakselta käsin; vähäiset vapaapäivät on hyvä käyttää ulkona lintujen parissa, niin kauan kuin sesonkia vielä riittää. Blogia ehtii työstämään sit marraskuussa.
Jep, lisaa tekstia vaan kehiin, ku vaa ehdit. Vaikuttaa olleen hyva reissu. Jonkinlainen katsaus Georgian kulttuuriin ois myos kiintoisaa luettavaa.
VastaaPoistaNii ja joskus tosiaan tuli pidettya Istanbulin liikennetta kaaottisena, mutta polkuautoiluahan se vaan joihinkin muihin paikkoihin verrattuna on...